Ninna Jürs Carstens

Jeg hedder Ninna Jürs Carstens og har været dagplejer siden november 1994. Jeg er gift med Peter og har en voksen datter, Anne Marie, som er flyttet hjemmefra. Jeg bor for enden af en blind vej, et dejligt stille sted. Mit hjem er 100% røgfrit. Vi har en undulat, som dagplejebørnene elsker. Jeg er meget glad for mit arbejde som dagplejer. Når jeg har haft ferie, glæder jeg mig altid til at komme i gang og se mine dejlige dagplejebørn igen.

Hos mig laver vi forskellige årstidsbestemte kreative aktiviteter. Vi fejrer højtiderne såsom jul, fastelavn og påske, hvor vi lave julepynt og påskepynt m.m. Vi fejrer også børnenes fødselsdag med flag og fødselsdagssang.
Børene hjælper med dagens praktiske gøremål i det omfang, de kan og har lyst. Det kan f.eks. være borddækning, oprydning enten inde eller udenfor.

Indenfor laver vi mange forskellige ting. Vi læser bøger med billeder, små historie eller rim og remser. Vi leger også med det legetøj, som står frit tilgængeligt for børnene. Vi laver puslespil, tegner, laver en hule eller leger i vores pop-op telt.
Når vi er udenfor, har vi forskellige køretøjer, børnene kører på, vi har en rutschebane, vippe, trampolin, bolde og en sandkasse, som vi leger med. Desuden kigger vi på små insekter, vi finder. De bliver nær studeret i et glas med et forstørrelsesglas over, som vi sener sætter fri igen.

Vi deltager så vidt muligt i forskellige arrangementer på biblioteket og andre stedet. Vi går i heldagslegestue en gang hver anden uge i vores dejlige legestue i Hedelundsgade, i samme hus som gæstehuset. Hver gang har vi en aktivitet på programmet, som vi laver i fællesskab. På den måde lærer børnene også at deltage i større børnefælleskaber, og de lærer de andre dagplejere i gruppen og deres børn at kende.

Jeg arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor alle læreplanstemaer er i spil hver dag, dog arbejder jeg specifikt med to læreplanstemaer ad gangen på skift i mit tematiske arbejde.
I hverdagsrutinerne er der fokus på det fælles pædagogiske grundlag, der ligeledes er en del af den pædagogiske styrkede læreplan.

Jeg lægger vægt på tryghed i hverdagen og at give plads og støtte til det enkelte barn. Jeg synes det er meget vigtigt at møde det enkelte barn, hvor det er, og følge dets udvikling med kærlig vejledning.
For at vi sammen kan fremme barnets udvikling, er det vigtigt med et godt og tillidsfuldt forældresamarbejde.