Pia Andersen

Jeg hedder Pia Andersen og bor på Fyrtøjsvej sammen med min mand Bjarne. Vi har to voksne udeboende børn og børnebørn. Vores hus ligger på en dejlig stille villavej med mange stier omkring og tæt på grønne områder med en sø og en lille ”skov”. Jeg er en årgang 1966 og har været kommunal dagplejer siden 1991.

Her i min dagpleje nyder vi udelivet, det betyder bl.a. at vi kigger efter smådyr, blomster, går til sø og skov, hvor børnene kan undersøger og sanser naturen. Vi løber over den ujævne mark eller ned ad forskellige små bakker - tumler rundt nede på en af stierne. Måske finder vi en snegl, der skal undersøges nærmere, det kan vi bruge lang tid på – måske synger vi så lige en sang om Søren Snegl. Der er så mange muligheder for leg, bevægelse og læring ude i naturen - det benytter vi os af.
Hjemme i haven leger vi også i sandkassen, kører på køretøjer, spiller med bolde, blæser sæbebobler, pjasker med vand mm
Vi leger selvfølgelig også indenfor, her laver vi fx. Puslespil, læser bøger, synger, hører musik og danser, tegner/maler eller hvad vi ellers kan finder på.
En gang hver 14. dag er vi i heldagslegestue med gruppen.
Vi har mulighed for at gå til gymnastik – det deltager vi gerne i.

Jeg synes det er vigtig at:

• Give børnene en tryg og forudsigelig hverdag med knus og kram og med sjove og gode oplevelser.
  • Skabe gode relationer mellem barnet og børnene imellem
  • Stimulere barnets sproglige udvikling ved bl.a. at sætte ord på vores hverdag, synge og læse bøger
  • Være ude i naturen helst hver dag.
  • At styrke børnene motorisk ved at lege på madrasser, lave forhindringsbaner, danse, ude leg fx kravle, løbe, trille ned ad ”vores lille bakke”- løbe over ujævn mark/skov.
  • Hjælpe børnene med at blive selvhjulpne
  • Give en sund og varieret kost iht. kommunes kostpolitik og lave det til en hyggestund, hvor vi spiser samme.
  • Både børn og voksne føler sig velkomne her. Der er et godt forældresamarbejde med gensidig respekt.